Sinema Kitapları Dosyası #1- Kubrıck'in Şifreleri



  Halit Karaata’nın yazmış olduğu “Kubrick’in Şifreleri”,  “Sıfırdan” yayınlarının sinema dizisi/ sinema kuramı serisinin ilk kitabı olarak basılmış. 400 sayfalık bu kitap; Kubrick’in kısa filmlerinden başlayıp son filmi “Eyes Wide Shut”a kadar olan dönemi aktarıyor. 

 İlk sayfalarda yönetmenin fotoğrafçılığa merakını ve adım adım sinemaya geçişini okuyoruz. Yaklaşık yüz sayfa okuduktan sonra kitabı bırakma noktasına geldim. Bunun da sebebi, kitapta bulunan yazım hataları ve yazarın kendine has üslubuydu. Yazım hataları bir yerden sonra azaldı veya ben görmezden gelmeye çalıştım. Sanki aceleyle, bir an önce yayına yetiştirilmesi planlanmış gibiydi. Yazarın üslubu ise hiç alışık olmadığım bir yazın diliydi. Akademik bir dil yada teknik detaylarla dolu bir makale karşımızda yok ama yazarın bazı yerlerde verdiği örnekler veya kelime seçimleri, ciddi bir mesele üzerinde hiç ciddi olmamasına sebebiyet vermiş. Kimi yerlerde bu üslup doğru kullanılmışsa da kimi yerlerde kitaptan alacağım hazzı baltaladı.
 Kubrick’in hayatı ve eserleri ile ilgili internette  çok fazla dokümana rastlamanız mümkün.  Ama şu zamana kadar okuduklarım arasında, Halit Karaata’nın bu eseri benim okuduğum en derin ve doyurucu bilgilere sahip olan eser. Eyes Wide Shut filmi için yaptığı analiz sonrası, filmi tekrar izleme hissiyatına kapıldım. Görmediğim o kadar çok detayı ortaya döküyordu ki... Otomatik Portakal filmi için de aynı şeyi söyleyebilirim. Yazar dersine bir hayli çalışmış. Bazı film incelemelerinde yazarın gereksiz konuyu uzattığını da düşünmekteyim. Mesela Eyes Wide Shut filmi için ekstra bilgiler sunuyor; horus’un gözü, masonluk , isis vs. Bu bilgiler bazen iki üç sayfaya ulaşabiliyor. Dipnot olarak yazılabilirdi, eminim meraklısı bu bilgileri araştırırdı. Onun haricinde kitap Kubrick ve filmleri hakkında araştırma yapacaklar için birebir.
 Kubrick’in çalışma stili, oyuncularıyla yaşadıkları, seyircilerle ve film stüdyolarıyla olan ilişkileri gibi bir çok konuda özel bilgiler sunuyor bu kitap. İlk çektiği siyah beyaz filmlerindeki özgün ve yenilikçi stili, film çekme metodları gibi konular sinema öğrencileri ve sinema meraklıları için kaliteli bilgiler vadediyor. Kitaplığınıza eklemeniz gereken eserlerden birisi olmayı hak ediyor.


Yorumlar

Popüler Yayınlar